Káosz és kavarás az új csepeli híd körül

Közzétéve

A hídon akkor kell átmenni, amikor odaértünk – mondják. Hogy a Csepelre tervezett új Duna-híd esetében speciel mikor érünk el oda, hogy átmehessünk rajta, azt ma még talán az égiek sem látják, de nekünk, szigetföldi halandóknak ennél égetőbb kérdéseink is vannak.

Új Duna lesz a neve a csepeli Szigetcsúcson megépülő hídnak – hozta a hírt a hvg.hu. A hírportál a Magyar Közlönyben megjelent határozatra hivatkozva írja, hogy a Galvani utca–Illatos út-vonalában egy új, a kötöttpályás közlekedéssel együtt kétszer három forgalmi sávos Duna-híd épülhet.

Épülhet. Ez kulcsszó, ugyanis egyelőre az egész projekt kapcsán annyi biztos, hogy csak a tervezésére közel félmilliárd forintot (egész pontosan 441 milliót) költ el a kormány. Hogy végül hol és mikor lesz ebből valami, egyáltalán: lesz-e belőle bármi, az ugyanúgy kérdés, mint az, hogy lenne-e egyáltalán haszna, létjogosultsága neki.

Csepeli szempontból nagyon sok biztos nem, a híd nyomvonala ugyanis kb. 2 km-re haladna a Rákóczi hídtól, csepeli hídfőjénél pedig egyelőre csak pár lepusztult bérház, a szennyvíztisztító meg némi szántóföld van (más kérdés, ha a kormány tényleg benyújtja, és netán el is nyeri a 2023-as atlétikai vébére szóló budapesti pályázatot, akkor annak a főlétesítménye, a 40 ezer fős atlétikai aréna épp a szóban forgó területen terülne el).

Az új hídról ami fontosat még lehet tudni, hogy a terveztetésére közel félmilliárdot most úgy tapsol el a kormány, hogy

Tarlós István főpolgármester szeptember végén világosan kimondta, hogy a főváros nem akar ilyen hidat.

(Ennek oka a 18. és 19. kerület határán fekvő kiserdő kivágása miatti polgármesteri para, amiről itt lehet olvasni például.)

A mostani hírrel kapcsolatban Szabó Szabolcs, a 21. kerület országgyűlési képviselője a 21ora.hu-nak viszont azt is elmondta, hogy még az ősszel, de már a fővárosi közgyűlés szeptember 20-i határozata után érdeklődött az illetékes kormánybiztosnál a híd sorsát illetően, ám elég furcsa választ kapott.

Nem azért furcsát, mert kormánybiztosék igen lekezelő stílusban reagáltak a képviselő kérdésére, hiszen azt megszokhattuk már, hogy a fideszes államapparátus jobb esetben így bánik az ellenzéki megkeresésekkel (rosszabb esetben nem is válaszol, s mondjuk csak bírósági felszólításra közöl közérdekű adatokat).

Hanem azért, mert Schneller Domonkos, Fürjes Balázs kiemelt budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos kabinetfőnöke ezt írta szeptember 25-én:

“Tisztelt Országgyűlési Képviselő Úr!

Tekintve, hogy az Új Duna-híd tervpályázatának első, előminősítési szakaszán vagyunk túl, egyelőre nem áll módunkban az építésről átfogó tájékoztatást adni.

Amint a tervpályázat lezajlik, és a Bíráló Bizottság meghozza döntését, az addig elvégzett munkákról és a Bizottság döntéséről a nyilvánosságot – így Önt is – tájékoztatni fogjuk.”

Vagyis az van, hogy Szabót a hivatal a főváros elutasító döntése után nem tudta a  választókerületében tervezett infrastrukturális beruházásról érdemben tájékoztatni.

A kormányhivatal Szabónak adott reakciója, valamint az a tény, hogy azóta viszont mégiscsak kiírták a terveztetési eljárást, megerősíti azt a vélelmet, hogy itt valójában magán a terveztetésen, illetve az erre költhető százmilliókról van szó elsősorban.

Másképp fogalmazva:

erősen gyanús, hogy a híd tervezésére elszórt súlyos százmillió forintok valójában a híd tervezésére elszórható súlyos százmilliókról szólnak,

valódi szándék itt híd építésére pedig legfeljebb akkor lesz, ha Budapest elnyeri a 2023-as atlétikai vébé rendezését (erről 2018 vége felé lehet döntés a nemzetközi szövetségnél).

És, hogy még egy csavar legyen a történetben: a csepeli szocialisták szerint ha már híd, akkor a 21. kerületi lakosság számára messze a legégetőbb kérdés az, hogy mikor újítják fel a Csepelt Pesterzsébettel, és nem mellékesen a Dél-Pesti Jahn Ferenc Kórházzal összekapcsoló Gubacsi hidat, amihez több mint 20 éve nyúltak utoljára, és amin ma már csak 1-1 sávon lehet közútilag közlekedni.

Erről a projektről elég nagy a csönd azóta, hogy tavasszal előbb a csepeli önkormányzat részéről nagy sikerként bejelentették, hogy 10 milliárd forintból elkezdik megtervezni a felújítást, de csak a vasúti részen, majd az MSZP-s tiltakozás és nyomás hatására azt, hogy a teljes hídszerkezet renovációját megkezdik 2018-ban.